Príbehy

Zdravý životný štýl: od malých zmien k veľkým výsledkom

Zdravý životný štýl: od malých zmien k veľkým výsledkom Žiť zdravo

Všetko je možné, len treba chcieť!

V dnešnej uponáhľanej dobe je nájsť rovnováhu medzi pracovným životom a tým osobným často ťažké, niekedy priam nemožné, čo potom narušuje kvalitu našich životov. Avšak všetko je možné, len treba chcieť! Udržiavať zdravý životný štýl má zásadný vplyv na naše fyzické aj mentálne zdravie

Delí ťa len pár krokov 

Pripravili sme pre teba pár krokov, ako dosiahnuť vyvážený a zdravý životný štýl, pomocou základných princípov zdravej výživy, fyzickej aktivity, starostlivosti o duševné zdravie, čím môžeš zmeniť svoj život ešte dnes. Viesť zdravý životný štýl nemusí byť až taká veda, len treba vedieť kde začať. 

Zdravá výživa a strava

Základné princípy zdravého stravovania

Zdravá výživa tvorí pevný základ zdravého životného štýlu. Na dosiahnutie kvalitného a vyváženého jedálnička je dôležité zahrnúť do svojej stravy rozmanité a výživné potraviny. Tvoj jedálniček by mal určite obsahovať dostatok zeleniny a ovocia, celozrnných obilnín, plnohodnotných bielkovín a zdravých tukov. Pri plánovaní jedál sa snaž dodržiavať pravidlo pestrosti a vyhýbaj sa nadmernému pridávaniu sprocesovaných potravín a cukrov.

 

Tipy na jednoduché a rýchle recepty

Pokiaľ naozaj nestíhaš a máš až príliš obmedzený čas na prípravu jedál, existujú aj jednoduché a rýchle recepty, ktoré zahŕňajú zdravé ingrediencie. Smoothie s ovocím a zeleninou, quinoa tofu šalát alebo restovaná zelenina s kuracím mäsom sú len niektoré z možností, ktoré môžeš zvážiť pri plánovaní si jedla aj na pár dní dopredu.

Pri tvorbe zdravého jedálnička je dôležité zahrnúť rôznorodé potraviny, ktoré dodajú telu potrebné živiny, tzv. makroživiny.

Bielkoviny z rýb, mäsa, nízkotučných mliečnych výrobkov, vajec a strukovín sú stavebnými kameňmi pre svalovú hmotu a zabezpečujú dlhotrvajúci pocit sýtosti. Zdravé tuky obsiahnuté v kvalitných olejoch, orechoch, semienkach a avokáde sú dôležité pre správne fungovanie mozgu a znižovanie zápalov v tele.

Ovocie a zelenina sú bohatým zdrojom vitamínov, minerálov a vlákniny, ktorá pomáha udržiavať tráviaci systém zdravým.

Vyhni sa nadmernému príjmu sprocesovaných potravín, pri výrobe ktorých sa do nich umelo pridáva soľ, cukor a nasýtené a trans tuky v rôznej podobe, ktoré môžu mať negatívny vplyv na tvoje zdravie. Nahraď sprocesované potraviny zdravšími alternatívami. Najprirodzenejšie pre nás sú tie potraviny, ktoré tak, ako ich kupujeme, nájdeme aj v prírode (zelenina, ovocie, strukoviny, ryby, mäsa,…).

Príklady zdravých jedál na jeden deň

– Raňajky: Quinoa s ovocím, acidkom a čokoládou
Desiata: Rýchla zeleninová polievka
Obed: Pečené kuracie stehno s kapustou a ryžou
Olovrant: Mrkvová nátierka so zelerom
Večera: Losos so šampiňónovou omáčkou a batátovým pyré

Pre viac tipov na zdravé a vyvážené recepty pozri: planeat.sk/recepty/

Banánové lievance

Obľúbený recept

2 banány (180 g)
2 vajíčka (110 g)

Pokračovať ďalej

Zdravý životný štýl: Pohyb a jeho význam

Fyzická aktivita je ďalším dôležitým pilierom zdravého životného štýlu. Aj keď máš náročný pracovný harmonogram, je dôležité nájsť si čas na cvičenie. Krátke prechádzky, jednoduché cvičenia doma alebo dokonca cvičenie na pracovisku môžu pomôcť udržať tvoje telo v pohybe a zlepšiť tvoju celkovú kondíciu.

Okrem klasického silového cvičenia je dôležité nájsť spôsoby, ako zvýšiť pohyb v bežnom živote. Chodenie pešo všade kde sa dá, práca v záhrade alebo chôdza počas telefonovania môžu pomôcť udržať telo v pohybe takmer po celý deň. Ďalšou možnosťou je zapojenie sa do športových aktivít, ktoré ťa bavia, či už ide o futbal, plávanie alebo tanec.

Možno sa ti to tak nezdá, ale aj upratovanie domácnosti je pohyb. Sprav si z rutinného a inak otravného upratovania akúsi radostnú udalosť. Pusti si svoju obľúbenú hudbu a pri umývaní sprchového kúta či vane si nezabudni trošku zavrtieť zadkom. Je to pohyb navyše a časom sa takto naučíš hýbať sa viac. 

Duševné zdravie

Okrem fyzickej aktivity je dôležité venovať pozornosť aj svojmu duševnému zdraviu. Meditácia, jóga, hlboké dýchanie, čítanie obľúbených kníh alebo trávenie času v prírode sú vynikajúce spôsoby, ako znížiť stres a podporiť relaxáciu. Dôležité je nájsť čas si pre seba a venovať sa aktivitám, ktoré ti robia radosť a uvoľňujú tvoju myseľ.

Na starostlivosť o duševné zdravie je dôležité venovať aspoň niekoľko minút denne. Existuje veľa aktivít, ktoré ti môžu pomôcť zmierniť stres a zvýšiť pocit pokoja a relaxácie. Nájdi v sebe zápal pre niečo nové. Od tvorivých aktivít ako napríklad maľovanie abstraktných obrazov, cez počúvanie hudby až po kvalitný čas strávený s rodinou.

Kreativite sa medze naozaj nekladú a pokiaľ to tebe prinesie vnútorný pokoj, tak len na tom na konci dňa vlastne naozaj záleží. 

Pravidelné prehliadky

Napriek tomu, že sa môžeš cítiť zdravo, je dôležité nezanedbávať pravidelné lekárske prehliadky. Tieto prehliadky môžu pomôcť v predchádzaní civilizačných chorôb a pri skorom odhalení aj ťažším zdravotným problémom. Pravidelná kontrola tvojho zdravotného stavu a preventívne prehliadky môžu byť kľúčom k dlhodobému zdraviu a životnej pohode.

Ako na zdravý životný štýl už dnes

Ak to myslíš so zmenou životného štýlu vážne, nečakaj. Malé kroky môžu viesť k veľkým zmenám. Začni tým, že si stanovíš jednoduché ciele a postupne ich dosahuj. Ak si nevieš dať rady, neváhaj sa obrátiť na odborníkov, ktorí ti môžu pomôcť s plánovaním jedál alebo cvičebným režimom.

Neber svoje zdravie na ľahkú váhu

Zdravý životný štýl je kľúčom k fyzickému aj mentálnemu zdraviu. S malými zmenami vo svojom stravovaní, pravidelnou fyzickou aktivitou a starostlivosťou o duševné zdravie môžeš dosiahnuť vyvážený a zdravý životný štýl. Nečakaj, začni už dnes a investuj do svojho zdravia! Rozhodne sa táto investícia oplatí.

 

Potrebuješ pomoc pri plánovaní jedál alebo nastavením denného režimu? Neváhaj nás kontaktovať, spoločne vytvoríme jedálniček a plán na mieru, ktorý bude zodpovedať tvojim potrebám a cieľom.

Planeat

Máte aj vy záujem o jedálniček na mieru?

poďme na to

S malými krokmi sa dá dosiahnuť naozaj veľmi veľa. Nech sa ti darí na tvojej ceste k zdravšiemu životnému štýlu!

Ako vieš so zmenou životného štýlu začať už dnes? Klikni sem – Jednoduché zmeny v stravovaní.