Príbehy

Potenie – známe aj ako plač tukov

Potenie – známe aj ako plač tukov Žiť zdravo

Keď sa potíš (nie si) to ty

Tak neželané a predsa tak prospešné. Asi nepoznáš ani ty človeka, ktorý by skákal od radosti, že má opäť na tričku vypotenú celú Európu alebo jedno orosené pivko rovno na čele. Okrem toho nás vie pot vždy potrápiť v tej najnevhodnejšej chvíli a keď sa k tomu pridá ešte aj pach, je to jedna báseň.

Pot má pre nás veľký význam

Hoci má potenie alebo perspirácia, množstvo nelichotivých “benefitov” je nutné povedať, že pre naše telo je samotné potenie veľmi dôležité.

Ide totiž o prirodzený proces, ktorým sa naše telo zbavuje prebytočného tepla, aby udržalo optimálnu telesnú teplotu. Keď sa teplota tela zvýši, napríklad pri fyzickej námahe, horúčave alebo strese, nervový systém stimuluje potné žľazy, a začneš sa potiť.

Vieš z čoho sa vlastne taký pot skladá?

Piť piť piť, áno viem, ale prečo vlastne?

Až 99 % potu tvorí voda, práve preto je nesmierne dôležité neustále telu doplniť tekutiny, najmä v období vysokých horúčav či pri namáhavej športovej aktivite.

Ďalšou prirodzenou zložkou potu sú minerály – ióny. Pričom najrýchlejšie z tela zmizne sodík spolu s chloridmi (soľou) a za nimi v tesnom závese draslík a mnoho ďalších zlúčenín, ako napríklad močovina, amoniak, cukor, kyselina mliečna, maslová alebo rôzne deriváty cholesterolu či mastných kyselín. Tie sa síce v pote vyskytujú v minimálnych množstvách, no zato ich účinok dokáže niekedy naozaj stáť zato! Stoja totiž za charakteristickou vôňou nášho tela, obzvlášť po rozklade baktériami prítomnými na povrchu kože.

Super zbraňou v boji proti zapáchajúcemu potu je dodržiavanie správnej  hygieny, voľba vhodného oblečenia (či už v letných dňoch alebo pri športovej aktivite) a v neposlednom rade je aj strava.

Ak sa aj ty občas porovnávaš, napríklad vo fitku, so svojimi spolubojovníkmi za vymakané telo. Pričom oni vyzerajú ako dokonalé chodiace prototypy fitnessákov, ty vyzeráš akurát tak ako zmoknuté kura. Alebo sa vezieš v autobuse a tebe nestačí balík vreckoviek, zatiaľ čo iní ľudia v pohode cestujú bez jedinej kvapky potu. Prečo je to tak? 

 

Vo všeobecnosti platí, že muži sa potia o 40 % viac ako ženy.

Ďalším faktorom ovplyvňujúcim mieru potenia môže byť nadváha či obezita. Ľudia s nadváhou či obezitou totiž na sebe nosia podstatne väčšiu hmotnosť. Preto: väčšia hmotnosť = viac námahy pri akejkoľvek pohybovej aktivite = väčšia potreba tela ochladzovania sa, teda potenia.

Dokonca aj tvoja strava má vplyv na mieru potenia. Niektoré potraviny môžu podporovať tvorbu potu tým, že zvýšia vnútornú telesnú teplotu a aktivujú termoregulačné mechanizmy a iné zase zaťažia naše trávenie tak, že náš organizmus musí vynaložiť oveľa viac energie, aby ich dokázal spracovať.

Planeat

Máte záujem o chutné a zdravé recepty na mieru? Zohľadníme aj vaše alergie a chuťové preferencie!

mám záujem

Ak sa teda nechceš potiť, radšej sa vyhni:

  • štiplavým jedlám, potravinám obsahujúcim kapsaicín napr. chilli papričky či štipľava paprika,
  • koreninám s obsahom horčičných olejov, ako napr. horčica, chren, wasabi,
  • mastným a vyprážaným jedlám,
  • výrazne slaným jedlám,
  • nadmernému pitiu kávy. Káva má síce aj svoje benefity, no tiež  u niektorých z nás môže vyvolať pocity úzkosti, ktoré vedú k stresu a teda aj poteniu.

No, a ešte tu máme potraviny vďaka, ktorým sa nielen viac potíš, ale ako bonus je ťa aj poriadne cítiť. Preto sa vyhni aj: 

  • alkoholu,
  • sladkostiam či nadmernej konzumácií cukru,
  • cesnaku či cibule, Hoci sú zdravé a ich konzumáciu odporúčame, skús ich jesť napríklad vtedy keď plánuješ gaučový deň doma, 🙂
  • nadmerné pitie plnotučného mlieka, tučné mlieko má v sebe tuk, ktorý upcháva cievy a kysne v tele,kokos, kokosový orech je bohatý na vysoký obsah tuku. Áno, aj osviežujúca kokosová voda nie je úplne najvhodnejšiou potravinou pri nadmernom potení

TIP: V horúcich dňoch alebo v dňoch so zvýšenou fyzickou aktivitou, či v dňoch kedy pociťuješ väčšiu mieru potenia presedlaj radšej na ľahšiu stravu a menšie porcie.

Vyhni sa tučným jedlám a skús do svojho jedálničku zaradiť viac potravín bohatých na vlákninu. Konzumuj potraviny bohaté na vápnik, ako nízkotučný jogurt, mandle či zelená listová zelenina.

Šľahačkovú tortu vymeň za ovocie či zeleninu s vysokým obsahom vody. Skvelou voľbou je uhorka, s obsahom vody až 96%. Snaž sa piť šalviový či zelený čaj, ktoré sťahujú potné žľazy na celom tele a vysúšajú. 

Tečie zo mňa ako z mokrej handry a ty nič…

A čo, mne nevadí, že sa veľa potím, ja aspoň spálim viac kalórií…

Naozaj sa potením vyplavuje z tela tuk? 

Fakt nebo fikce? Možno aj ty meriaš svoj výkon a spálené kalórie úrovňou mokrého trička. Čím mokrejšie tričko tým viac chudnem. Nooo. Ako sme už spomínali vyššie veľkú časť potu tvorí voda. A pozooor, teraz to príde… potenie nespôsobuje stratu tuku v tele. A je to vonku! Uff…

V skutočnosti tvoje telo pri zvýšenej aktivite vypotí najmä vodu. Počas mega super cvičenia dokážeme vypotiť až 2l tekutín. V článku na webe sa dozvieš prečo sa jeden človek potí viac a iný menej ovplyvňuje množstvo faktorov. Preto pamätaj, že miera spotenia ti nenapovie koľko kalórií bolo pri tvojom tréningu spálených.

Zaujímavosť: No ale aby sme ti napravili náladu, vieš, že potenie počas cvičenia má aj niekoľko výhod? Napríklad lepšia nálada, spánok alebo pomoc s reguláciou hmotnosti. Okrem toho je potenie spojené aj s vyplavovaním endorfínov, ktoré ako vieme sú liekom skoro na všetko 😉

Odkaz na záver: aj keď sa to nezdá, potenie nám svojím spôsobom zlepšuje náladu.

Do spotenia, priatelia!